Bieżący plan koncertów

Plan imprez kulturalnych organizowanych w Ośrodku Chopinowskim



Wokół Herberta

czyli potęga smaku, albo sztuczny miód
Dariusz Jakubowski – aktor, autor koncepcji, reżyseria
Katarzyna Thomas – sopran
Piotr Szafraniec – fortepian
22 czerwca 2019 (sobota) - 17:00

Bilety: 15/20 zł


Prosimy o wcześniejszą rezerwację.
ZASADY REZERWACJI
tel.: 56 682 79 30
e-mail: osrodek@szafarnia.art.pl


 


Autorski projekt  Dariusza Jakubowskiego powstały z okazji  Roku Zbigniewa Herberta ustanowionego przez Sejm RP oraz 20 rocznicy śmierci Poety(28 lipca 1998):

(…)„W epoce kryzysu wartości i głębokiego zwątpienia Zbigniew Herbert zawsze stał po stronie zasad: w sztuce-kanonu piękna,hierarchii i rzemiosła, w życiu-kodeksów etycznych, jasno rozróżniających pojęcie dobra i zła. W swojej poezji wyrażał umiłowanie wolności, wiarę w godność jednostki i jej moralną siłę. Był uosobieniem wierności-samemu sobie i słowu. Słowu rozumianemu też jako oczywistość cierpliwej pracy nad przywracaniem pojęciom ich rzeczywistych znaczeń. ”(…)

Dzisiejszy świat sprowadza człowieka jedynie do zewnętrzności ciała, a człowiek przecież to inny jeszcze wymiar potrzeb i inny wymiar możliwości. Jego byt określa wewnętrzny stosunek do prawdy, dobra i piękna. Program „Wokół Herberta, czyli potęga smaku, albo sztuczny miód” jest tego przypomnieniem, jest wspólną z publicznością podróżą ku archetypom kulturowym wyznaczonym przez pojęcie smaku. Odsłania też kody powinowactw duchowych twórczości Baudelaire’a, Szymborskiej, Baczyńskiego czy Hardy’ego ze Zbigniewem Herbertem. Na chwilę zatrzymuje się przy „Żródle” Norwida.

Polifonia Jana Sebastiana Bacha i jego „Preludia”, ”Wokaliza” Wojciecha Kilara z filmu „Dziewiąte wrota” i „Wokaliza” op. 34 nr14 Sergiusza Rachmaninowa, czy Sonata Józefa Haydna, znakomicie korespondujące z głębią poezji, są muzycznym dopełnieniem wydarzenia.


Powrót


Dariusz Jakubowski  jest absolwentem Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Warszawie. Pełnił funkcję wiceprezesa Zarządu Związku Artystów Scen Polskich w latach 2006-2014. Od 1984 r. przez dwadzieścia osiem lat był aktorem warszawskiego Teatru Studio, gdzie jako student IV roku PWST debiutował w Affabulazione Piera Paolo Passoliniego w reżyserii Tadeusza Łomnickiego. Oficjalny debiut to Przedstawienie pożegnalne P. Mullera w reżyserii Bogusława Lindy. Spektakl ten nagrodzono na Festiwalu Ateny stolicą kulturalną Europy w 1985 r. Z teatrem odbył szereg tournée artystycznych. Występował na prestiżowych scenach (np. Teatr na Tagance w Moskwie, paryska Olympia) i festiwalach teatralnych w Europie, a także w Izraelu, Australii, Japonii, na Tajwanie i w Singapurze. W Teatrze Studio współpracował m.in. z reżyserami: Jerzym Grzegorzewskim, Mariuszem Trelińskim, Guido de Moor, Peterem Schweitzerem, Jerzym Kaliną, Leszkiem Mądzikiem, Maciejem Wojtyszko, Agnieszką Lipiec-Wróblewską, Zbigniewem Brzozą, Magdaleną Łazarkiewicz, Agatą Duda-Gracz, Stasysem Eidrigeviciusem, Grzegorzem Bralem. Owocem zainteresowań i współpracy z teatrem niezależnym jest m.in. występ w roli Dionizosa w Bachantkach Eurypidesa na offowej scenie Southwark Playhouse w Londynie i na Festiwalu M. Czechowa w Forest Row w Anglii. Dariusz Jakubowski  współpracuje z filmem niezależnym, uczestniczy w działaniach performatywnych na styku teatru, muzyki alternatywnej i sztuk wizualnych (np. na zaproszenie Kawalerów Błotnych brał udział w spektaklu muzycznym Kawalerowie w raju w ramach Festiwalu Warszawskie Spotkania Muzyczne). Współpracował z raperem Pezet. Brał udział w produkcjach filmowych takich reżyserów, jak Krzysztof Kieślowski, Andrzej Konic, Janusz Majewski, Andrzej Trzos-Rastawiecki, Feliks Falk, Wojciech Wójcik, Jerzy Zalewski, Witold Orzechowski, Michał Rosa, Bogusław Wołoszański, Piotr Wereśniak, Maciej Ślesicki. Popularność i sympatię wśród szerokiej widowni przyniosły mu role w filmach fabularnych i serialach telewizyjnych.  Dariusz Jakubowski  jest zapraszany do współpracy przez filharmonie i orkiestry symfoniczne. W Filharmonii Narodowej w Warszawie wykonał z Orkiestrą FN pod batutą Łukasza Borowicza partie narratora w Pocałunku wieszczki Strawińskiego, w Historii Babara Poulenca i Najbardziej niewiarygodnej historii Wernera. Realizował także partię narratora w Impresji na początek drogi Buczyńskiego z Orkiestrą Kameralną Filharmonii Narodowej. W Filharmonii Śląskiej w Katowicach wykonał z Orkiestrą Filharmonii Śląskiej partię narratora w Piotrusiu i wilku Prokofiewa. Z Orkiestrą Sinfonia Varsovia realizował partię narratora w oratorium Siedem ostatnich słów Chrystusa na krzyżu Haydna, zaś na Festiwalu La Folle Journee partię narratora w Historii żołnierza Strawińskiego. Zapraszany jest do udziału  w uroczystych koncertach TVP, np. Moją Ojczyzną jest Polska podziemna czy Koncert wigilijny z udziałem pary prezydenckiej. Jest twórcą spektakli łączących muzykę i słowo, które prezentował m.in. w Rzymie pod honorowym patronatem Ambasadora RP przy Stolicy Apostolskiej, w Teatrze Studio w Warszawie, Teatrze Osterwy w Gorzowie Wielkopolskim, Filharmoniach: Narodowej, Podkarpackiej, Sudeckiej i Świętokrzyskiej, na Festiwalu Muzyki Dawnej na Zamku Królewskim w Warszawie, Festiwalu Chopiniana w Łazienkach Królewskich w Warszawie, na Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Słupsku, na koncertach Towarzystwa im. Fryderyka Chopina, w Muzeum Literatury w Warszawie. Dla Estrady Kameralnej Filharmonii Narodowej tworzył autorskie programy muzyczno-literackie.  Prowadzi warsztaty aktorskie. Wraz ze śpiewaczką Katarzyną Thomas jest twórcą Artystycznych Salonów.

Share